Gyakorlati tudnivalók a magyar matricáról

image statue

Az előző oldalakon részletesen elmagyaráztuk, hogyan működik az online matrica, és milyen előnyökkel jár a régi papírmatricákhoz képest. Lehet, hogy gyakorlati tanácsokra is szüksége van, ezért állítottuk össze ezt a GYIK-listát. Ha többet szeretne megtudni, ne habozzon kapcsolatba lépni velünk. Szívesen válaszolunk kérdéseire.

  • Hogyan működik az e-matricák érvényességi ideje?

    Heti úthasználati engedély: az ügyfél által megadott kezdőnapra és az azt követő 9 napra érvényes, a 9. nap 24. órájáig. Havi engedély: az ügyfél által meghatározott kezdőnaptól a következő hónap ugyanazon napjának (számának) éjféléig érvényes. Amennyiben a lejárati hónapban nincs ilyen nap, a hónap utolsó napjának 24. órájáig érvényes. Éves országos közúthasználati engedély: az adott év első napjától a következő év január 31. éjfélig érvényes (összesen 13 hónapig, ha az engedélyt az adott év január 1-jén vásárolják meg). Ha az érvényességi időn belül vásárolják meg, az éves e-matrica a vásárlás időpontjától kezdve ad úthasználati jogosultságot.

  • Mikor kell megvásárolnom az e-matricát?

    Az útdíjköteles útszakaszok csak érvényes úthasználati jogosultsággal vehetők igénybe, azaz az útdíjköteles útszakaszra való belépés előtt meg kell vásárolnia a megfelelő e-matricát. Ha az e-matricát az érvényességi időn belül vásárolja meg, annak érvényessége mindig a vásárlás időpontjában kezdődik (nap/óra/perc). A díjköteles úthálózatra tévedésből belépő jóhiszemű úthasználóknak a belépés időpontjától számított 60 perc áll rendelkezésükre, hogy úthasználati jogosultságot vásároljanak.

  • Szükség van-e külön engedélyre a személygépkocsik által vontatott pótkocsikhoz?

    A D1-es kategóriába sorolt gépjárművek utánfutóihoz nem szükséges külön e-matrica. 2019 elejétől a D2-es vagy B2-es kategóriába sorolt járművek esetében a vontató jármű rendszámához (D2- vagy B2-jogosultsággal) pótkocsi-engedély (U-járműkategória) is kérhető. Ez előnyös lesz az autósok számára, mivel mostantól a vontatójárműre vásárolt U-kategóriájú jármű e-matricáját bármilyen pótkocsi vontatására használhatják.

  • Szükség van-e D2-engedélyre akkor is, ha egy 9 személyes gépjármű csak 7 személyt szállít?

    Igen. A D2 kategóriába történő besorolás a jármű forgalmi engedélyében feltüntetett adatokon alapul, nem pedig a ténylegesen szállított személyek számán vagy az utazás célján. A járműkategóriák teljes táblázatáért kattintson ide.

  • A 9 üléses gépjárművemhez pótkocsi tartozik. Milyen e-matricát vásároljak?

    Ebben az esetben – a D2-es vagy B2-es járműkategóriába tartozó vontatójárműre vásárolt D2 vagy B2 engedély mellett – pótkocsi-engedélyt is kell vásárolni (U-járműkategória), amely 2019 eleje óta a pótkocsi helyett a vontatójármű rendszámára is kapható. Ez előnyös az autósok számára, akik mostantól a vontatójárműre vásárolt U-járműkategóriájú e-matricával bármilyen pótkocsit vontathatnak.

  • Meg kell-e vásárolnom a regionális e-matricá(ka)t a szokásos, nemzeti engedélyt biztosító e-matrica mellett?

    Nem. Tekintettel az érvényességi időre, a szokásos időalapú e-matricán kívül nincs szükség további engedélyezésre. Ugyanakkor a járművezetők úthasználati szokásaitól függően a regionális matricák egész évben alacsonyabb áron biztosítanak hozzáférést az adott megye díjköteles gyorsforgalmi úthálózatához. Az egyes megyékre vonatkozó megyei matricával rendelkező járművezetők, akik más megyék autópályáit szeretnék használni, például a szabadságuk alatt, heti (10 napos) vagy havi e-matrica vásárlásával szerezhetnek jogosultságot.

  • Egy lerobbant autót kell pótkocsin elszállíttatnom. Kell-e e-matricát vásárolnom a nem díjköteles szakaszon lerobbant járműre, ha azt pótkocsival szállítják díjköteles szakaszon?

    Nem, de a pótkocsin szállított járművek esetében javasoljuk a rendszámtábla letakarását, hogy a szállított jármű a pótkocsi rakományának minősüljön.

  • Mit tegyek, ha egy díjmentes szakaszon haladva hirtelen egy útelzárás miatt díjköteles szakaszra terelnek?

    Amíg egy közút a forgalom elől le van zárva, vagy az adott közút mentén a forgalom korlátozott, vagy arról elterelésre kerül, addig, ha egy fizetős útszakaszt a közúti közlekedésről szóló törvény szerinti szervek (elsősorban a közútkezelő és a rendőrség) elterelésként jelöltek ki, az e-matricával (úthasználati engedéllyel) nem rendelkező járművek csak a fizetős útszakaszra való behajtási pont és a következő közúti csomópontra való kijárat, vagy – a közúti csomópontra való kijárat lezárása esetén – az érintett fizetős útszakaszon lévő következő szabad közúti csomópontra való kijárat között használhatják az elterelésként kijelölt fizetős utat. Ebben az esetben pótdíj nem kerül felszámításra. Az útlezárást, forgalomkorlátozást vagy elterelést elrendelő szerv a médiaszolgáltatók útján tájékoztatja a közlekedőket a fentiekről. Ha a forgalom ellenőrzésére jogosult szerv a közúti forgalmat egy útdíjköteles szakaszra tereli anélkül, hogy kijelölné a terelést, akkor ezen intézkedés tekintetében az ilyen útdíjköteles szakaszok e-matrica (úthasználati engedély) nélkül is igénybe vehetők, és ezért nem kerül sor pótdíj kivetésére. A fentiek szerint útlezárás vagy forgalomkorlátozás miatti elterelés esetén az adott útdíjköteles szakaszon nem kell útdíjat fizetni, amíg az elterelés tart, ha a következő útelágazáshoz vezető kijáratnál elhagyja a fizetős utat.

  • Pontosan mely szakaszok díjmentesek?

    Néhány kivételtől eltekintve a teljes gyorsforgalmi úthálózat (az M betűvel és számmal jelölt utak), valamint az autópályák és gyorsforgalmi utak is fizetősek. Az útdíjköteles szakaszok térképe itt érhető el.

  • Megvásároltam és ki is fizettem az e-matricát online, de mégis kaptam egy pótdíjfizetésre felszólító értesítést. Mi a teendőm?

    Ritkán előfordulhat, hogy Ön online megvásárolja az autópálya-matricát járművéhez, a megfelelő árat bankszámlájáról kifizeti, de a fizetés nem érkezik meg hozzánk, és – mivel Ön matrica nélkül használta az útdíjköteles utat – pótdíjfizetési felszólítást kap. Az ilyen esetek jellemzően technikai hibára vezethetők vissza, amelynek elhárításában ügyfélszolgálati munkatársaink segítenek. A probléma kivizsgálásához az ügyfél adatai és elérhetőségei, valamint a jármű adatai (forgalmi engedély) mellett a probléma kivizsgálásához szükség van az alábbiakra is: o képernyőkép a visszaigazolásról/tranzakcióról; o a bank igazolása arról, hogy a számlát megterhelték; o ha a vásárlás online történt, meg kell adnia a használt vásárlási platformot; o ha a vásárlás telefonon keresztül történt, meg kell adnia a mobilszolgáltató nevét és a telefonszámát, valamint a megfelelő (post-paid vagy pre-paid) előfizető nevét és címét, ahonnan a tranzakciót kezdeményezték. Ha bebizonyosodik, hogy a tévedés oka technikai probléma volt, a pótdíjat természetesen visszavonják, és a megvásárolt e-matrica az adott időszakra érvényes lesz. Felhívjuk figyelmét, hogy egyes szolgáltatók csupán az e-matrica árát tartják fenn, és csak sikeres tranzakció esetén vonják le az összeget. Amennyiben a tranzakció végül sikertelen lesz, az összeget felszabadítják a számlára (ennek a folyamatnak az időtartama a számlavezető banktól függ). Az online (vagy SMS-ben történő) vásárlások esetében figyelembe kell venni, hogy – minden egyes esetben – csak a sikeres visszaigazoló értesítés minősül úthasználati jogosultságnak, ezért ezt az e-matricás vásárlást követően mindig ellenőrizni kell.